Site icon בלוג ארכיטקטורת תוכנה

על מובילות-הנדסית

בפוסט הזה אני רוצה לדון בעניין של מובילות הנדסית, מה שבאנגלית ייקרא בוודאי Technological Leadership. אותו מהנדס.ת, מוכשר.ת (שיכול.ה להיות מפתח.ת, מנהל.ת, או בתפקיד אחר) שטוב.ה בקוד, בתכנון, בפתרון בעיות, בפרודקשיין, וכו׳ – אבל נותנ.ת גם ערך מעבר לעבודה שנעשית ״בידיים״. הובלת אחרים למקומות טובים יותר.

מדוע אני לא מתרגם את המונח ל״מנהיגות טכנולוגית״?

למה לכתוב פוסט על הנושא?

"ליאור, ה Tech Leadership זה התפקיד של ה Tech Lead בחברה, נכון? זה שלהם?״

חחח.. 😄😄

כמובן שמובילות הנדסית מגיעה מכל קצוות הארגון, אפילו לא רק מאנשי תוכנה. אני אתמקד בסוג המובילות שאפשר לראות בעיקר ממפתחים, ראשי-צוותים, Tech Leads או ארכיטקטים. פחות אתמקד בדוגמאות של CTO או בכירים אחרים (למרות שאותם עקרונות תקפים).

אם אני נדרש לציין את ההתנהגויות העיקריות של מובילות הנדסית, אני חושב שהן:

  1. להקשיב ולהתעניין. ללמוד כל הזמן, ולחתור למגע עם למידה משמעותית – ולא שולית.
  2. לזקק ולפשט ידע – ולפזר אותו לאחרים.
  3. לאתגר את המערכת, ולחתור לשיפור משמעותי (ולא רק ״עמידה בכללים״).
  4. לשדר בטחון כשהמצב קשה, ולעזור למצוא את הדרך להתאוששות.

האם מתפקיד של מפתח (תפקיד זוטר, יחסית, בארגון) אפשר לעשות את כל הארבעה? בוודאי שכן. אבל זה לא קל או מובן מאליו. הרבה יותר קל להגיע להתנהגויות האלו מתפקיד בכיר ורוחבי יותר (נאמר: ראש צוות).

האם אפשר לעשות כל אחד מהדברים הללו במידה? קרי – להתחיל במעט? – בוודאי שכן!
זו אחת הסיבות שאני רוצה לדבר בשפה של ״מובילות״ ופחות במילים גדולות ומבלבלות כמו ״מנהיגות״

האם סדר ההתנהגויות נכתב בסדר מכוון? כן.
אני מניח שמידה רבה, התנהגות אחת => מובילה להתנהגות שתיים => מובילה להתנהגות שלוש => והיא מאפשרת את התנהגות ארבע. זה בהחלט לא מדע-מדויק, אך אני רואה קשר בין הדברים.

בואו נצלול ונדבר בפירוט על כל התנהגות.

התנהגות ליבה: להקשיב ולהתעניין. ללמוד כל הזמן, ולחתור למגע עם למידה משמעותית – ולא שולית.

״האם אתם יודעים מדוע אלוהים ברא בני אדם עם שתי אוזניים, אבל רק פה אחד? – בכדי שיקשיבו יותר ממה שהם מדברים.״

סימן ראשוני חיובי לפוטנציאל (יָכְלָה בעברית) להובלה הנדסית היא הנטייה לשאול ״שאלות טובות״: שאלות שמראות עומק, סקרנות, הבנה, והשתחררות מדּוֹגְמוֹת חשיבה מקובלות.

⚠️ מנהלים לפעמים מזהים את התכונה הזו – ו״פוטרים״ אותה: ״הוא שואל שאלות מעניינות, אבל הוא עדיין ג׳וניור…״. זה פספוס!
כדאי לאתר את האנשים שמציגים את ההתנהגות הזו (במידה והיא חוזרת על עצמה, ואינה חד-פעמית), לשים לב אליהם, ולנסות לאתגר אותם בהתנהגות הבאה: סיכום ופיזור ידע.

״שאלות טובות״ מצביעות על סקרנות, על איתגור הקים, ולפעמים גם על ידע ועומק. אלו מרכיבים לא טריוויאליים שמהווים מפתח למגוון מיומנויות משמעותיות יותר. Design Skill מפותח – הוא אחד, מיומנות שאינה טריוויאלית.

סימנים מחזקים (לכך שאדם מולכם הוא בעל התנהגות הליבה, או בעל יכולת לפתח אותה בזמן סביר):

סימנים מחלישים:

התנהגות ליבה: לזקק ולפשט ידע – ולפזר אותו לאחרים.

אנשים נוטים להתרשם מאנשים שמדברים בביטחון, על נושאים שהם עצמם לא מבינים. זו התנהגות אנושית לחלוטין – אך לא מועילה.

עדיף לכם להשקיע את זמנכם עם אנשים שמדברים על דברים שאתם יכולים להבין, ועושים זאת בתמציתיות. הדפוס של השיח של ״האא…xyz? זה לא כל-כך מסובך כמו שעושים מזה. תן לי להסביר לך את זה בשתי דקות״ – הוא הדפוס המשמעותי שגורם לנו כחברה להתקדם בצורה משמעותית. את הדפוס הזה כדאי להוקיר ולקדם.

⚠️ אם אתם מנהלים ואתם מקדמים למרכז הבמה את ה״מרשימנים״ (שהרבה פעמים הם אנשים אינטליגנטים ובאמת מרשימים) ולא את ״המפשטים״ – שהופכים נושאים גדולים => לעניינים קטנים ומובנים, אזי אתם עושים עוול לא רק ל״מפשטים״, אלא גם לארגון.

סימנים מחזקים:

Thread מוצלח, מעבר לדוגמה שבתמציתיות

זיקוק של נושא הוא אינו פעולה פשוטה: הוא דורש הבנה, עומק, וארגון מחשבתי (aka Analytical Thinking). היכולת של אדם לתמצת ולפשט נושא – היא הוכחה בפועל למגוון יכולות חשובות אלו.

הרבה פעמים אנשים חושבים שהם מבינים משהו – בעוד הם לא, לפחות לא מספיק טוב. יש להם בלאגן של פרטים ורעיונות בראש – שהם לא יכולים לגשת ולהשתמש בהם בצורה מלאה. במקרה כזה יש לאדם נתונים, ולא ידע. אם הנתונים נשמרים לארוך זמן כנתונים – כנראה שאין לאדם את היכולת לעבד את הנתונים לידע משמעותי.

קשה להודות בחוסר היכולת לעבד את הנתונים לידע, והתוצאה לרוב היא אדם שמאמין ומצהיר שהוא יודע משהו, אבל כאשר הוא צריך להשתמש או להציג את הידע, הוא מסובך, קשה למעקב, שלא לומר לפעמים סותר ולא הגיוני. אפשר להתרשם ולומר ״וואהו, כמה זה מסובך! איך הוא עוקב אחרי כל הפרטים הללו, אני לא הייתי יכול!״. יותר נכון להבין שהאדם מולנו מתקשה לעכל את הנתונים שברשותו, והוא זקוק לעזרה, לא להערצה.

סימנים מחלישים:

במסלול ההתקדמות, נסו לאתר האנשים שנוטים לפשט דברים – ובקשו לעשות את זה יותר. הציבו את הפישוט כמשימה.
מוקדם או מאוחר יותר, הסיבוך הופך לבעיה הגדולה של רוב מערוכת התוכנה. השקעה מוקדמת ב simplibility – היא השקעה נבונה וסופר-משתלמת.

כאשר אתם רואים אנשים סקרנים ובעלי שאלות טובות, נסו לעודד אותם גם לפשט קוד, ידע, דיונים, וכו. אני מאמין שיש קשר בין הנטיות.

העריכו ״פשטנים״ ומתנו את הנטייה להערכת ״סבכנים״ / ״מרשימנים״. הבחירה שלכם כמנהלים את מי להוקיר – היא זו שתקבע לאיזה כיוון הארגון יתפתח: יותר ״מרשימנים״, או יותר ״פשטנים״.

התנהגות ליבה: לאתגר את המערכת, ולחתור לשיפור משמעותי (ולא רק ״עמידה בכללים״).

על הנושא הזה דיברתי בפוסטי עבר בלי-סוף, ולכן אנסה לקצר.

מכיוון שהסביבה שלנו היא דינאמית ומשתנה, ובגלל שההבנה שלנו את הסביבה מתפתחת כל הזמן – צצות לנו עוד ועוד הזדמנויות לעשות דברים טוב יותר. היכולות:

  1. לזהות את ההזדמנויות הללו.
  2. לפעול בעקבותיהן. כלומר: לחתור למגע, ולא רק לשבת פאסיביים.
  3. להצליח לעשות אימפקט: להפוך רעיון למציאות.

היא סט יכולות משמעותי מאוד, המספק יתרון לאינדבדואל שמסוגל לעשות זאת, ולארגון שבו פועלים כמה שיותר כאלו אינדבדואלים.

יש את ה "Beneficial Clerks״ – אנשים המכירים את הנהלים / סטנדרטים / מערכת / ארגון / ביזנס, אכפת להם מהמתרחש והם יפעלו לפעול לפי הכללים וגם לשפר אותם. הם בהחלט מועילים וחשובים לארגון – אך פחות משמעותיים מאלו שמאתגרים את המערכת. Benefitial Clerks הם לא מובילים טכנולוגיים, או לפחות כאלו רק במידה הפחותה של המושג. מיקרו-מובילים.

יתרה מכך, כאשר באים לבצע שינויים בארגון, לא פעם ה Benefitial Clerks הם המתנגדים לשינוי. באופיים הם שומרים על הקיים, בעוד השינוי לא פעם נאלץ לדלג ולחליף את הקיים.

את היכולת לקחת רעיון ולקדם אותו לכדי מציאות-מתפקדת, אני מסכם כ״לאתגר את המערכת, ולחתור לשיפור משמעותי״.

סימנים חיוביים:

סימנים מחלישים:

התנהגות ליבה: לשדר בטחון כשהמצב קשה, ולעזור למצוא את הדרך להתאוששות.

יש שיקשרו יכולת זו לדימוי הקלאסי של ״מנהיגות״ נוסח סרטים הוליוודיים העוסקים במלחמת-העולם השנייה. קל להיזכר בסצנה מסרט הוליוודי בה המצלמה מתמקדת בפניו של הגיבור, שאומר משהו שנון ו/או מרגש, ומרגע זה והלאה – המגמה מתהפכת, ומצוקה – הופכת לניצחון.

במציאות, זה לא ממש עובד ככה. לפחות לא בדרך-כלל. אבל במציאות, יש לא מעט רגעי משבר, קטנים וגם גדולים: דברים שלא עובדים טוב, ציפיות שמאכזבות, תקלות לא צפויות, דילמות גדולות, ועוד..

ברגעים הללו, שחלקם גדולים, אבל חלקים קטנים ומקומיים – אנו זקוקים למישהו שישמיע קול. ינחה, יארגן את הדברים, יבחר דרך פעולה => כלומר: יוביל.

זה יכול להיות באג בפרודקשיין, הנחת דזיין שהתמוטטה, ויכוח קשה בין אנשים שלא מתכנס, החלטת הנהלה לא-פופולרית, ועוד… כל מה שגורם לאנשים להתבאס, ולאבד כיוון ו/או מוטיבציה. המוטיבציה, להזכיר היא הדלק (gas) של אנשי-הפיתוח. בלי מוטיבציה – לא זזים.

לא תמיד יש מוצא מוצלח באופק. לפעמים, וברגעים נתונים, כל מה שניתן לעשות הוא לתמצת ולארגן את המצב (להלן התנהגות שניה), לזהות את הסיכוי לשיפור ולהציף אותו (להלן התנהגות שלישית).

לווֹלוֹדימיר זֵלֶנסקי, כך נראה, לא הייתה תוכנית או פתרון למקרה של פלישה רוסית מאסבית – היא הגיעה לאוקראינים דיי בהפתעה. הוא לא איבד עשתונות, גם כשהמודיעין המצוין של המערב צפה כשלון. גם כשארה״ב הציעה לו להתפנות מאוקראינה – הוא סירב. כנראה שלא תעמדו מול משבר אדיר-מימדים שכזה, אבל נסו לזכור מהמקרה – שהנהגה פועלת גם כאשר הכל נראה אבוד, וגם כאשר אין תשובות טובות. קודם מארגנים את השורות – התשובות מגיעות (בשאיפה), בהמשך הדרך.

בכל משברון או קושי קטן בארגון, יש מקום להובלה. משברים קטנטנים מתרחשים על בסיס שבועי כמעט – אבל אלו שמצליחים לארגן את הכוחות ולהוציא את האנשים מסביבם לדרך חדשה (גם אם מדובר רק בעצמם ואולי עוד אדם אחד) – מספקים ערך חשוב לארגון. זו התנהגות ששווה לאתר, להוקיר ולחזק, וגם לפתח. להיות ארגון שהוא anti-fragile, כי כל פעם שיש שבר (ויהיו) – הם יאחו אותו ויובילו את הצעדים לתיקון / התאוששות.

סימנים מחזקים:

סימנים מחלישים:

סיכום

ניסיתי לאפיין ולהדגים מהי הובלה הנדסית בכדי לעזור לכם: להעריך אותה, לקדם אותה, ולפתח אותה – אצלכם ובכלל בארגון.

אם יש לכם אנשים מוכשרים בארגון, שמראים סימנים של הובלה, מאוד הייתי מעדיף שתפתחו את הצד הזה בהם, מאשר שתשלחו אותם ללמוד Framework נוסף… 😬

ככל שמערכות תוכנה נעשות מורכבות יותר, והם אכן נעשות כאלו עם השנים – אנחנו זקוקים ליותר הובלה הנדסית, בכדי להקים אותן, לתחזק אותן, ולאפשר להן לשגשג.

שיהיה בהצלחה!

Exit mobile version